Sociologija
Agregat
Roman Kuhar

Roman Kuhar

Izr. prof. dr. Roman Kuhar (1973), sociolog, predava (od leta 2004) na Oddelku za sociologijo Filozofske fakultete predmete s področja sociologije kulture, spola in seksualnosti. Njegovi raziskovalni interesi so: gejevske in lezbične študije, manjšine, nestrpnost, množični mediji in kultura. Mdr. je član Slovenskega sociološkega društva, član nadzornega odbora Evropskega inštituta za enakopravnost spolov in urednik skupnostne glbt-revije Narobe.

Več o avtorju

Na Kitajskem jedo pse

Roman Kuhar

Kolega s faksa je na svojem Facebooku začel objavljati nenavadna sporočila. Pravzaprav – zdelo se je, kot da nekaj šteje. Prvi dan je zapisal »1«, naslednji dan »2«, tretji dan »3« in tako naprej. Sprva se na njegovo odštevanje ni odzval nihče, nato so ga začeli spraševati, kaj te številke pomenijo. »Povedal bom, ko pridem do 7,« je zapisal. In sedmi dan je obelodanil novico: postal je – vegan. No, postal je mesojedec, ki se sedem dni ni dotaknil mesa. In mleka, jajc in sira.

Ker sem nekaj tednov pred tem z njim sedel za isto mizo in se dobro spomnim, kako gurmansko se je »nažiral« z mesom, mi ta hitra transformacija ni bila jasna. A odgovor je bil baje sila preprost: na Youtubu si je ogledal predavanje aktivista za pravice živali Garyja Yorusfkyja – in, voilà, nastal je vegan!

Seveda sem tudi sam kliknil na povezavo do predavanja in za začetek me je odbil že njegov naslov: »Najpomembnejše predavanje, ki ga boste slišali v svojem življenju.« Pa ja! Vedno, ko mi hoče kdo kakšno stvar prodati kot najpomembnejšo stvar v mojem življenju, se mi prižgejo vse rdeče lučke. Computer says no!

Garyjevo sporočilo je bilo preprosto: nad živalmi na tem svetu izvajamo holokavst vseh holokavstov. V klavnicah, ko so živali še pri zavesti, brutalno zarežemo v njihove trebuhe, z železnimi palicami udarjamo po njihovih glavah, brez usmiljenja gledamo v njihove na smrt prestrašene oči in s sekularkami odstranjujemo dele njihovih teles. »Vsako leto v ZDA umorimo 10 milijard kopenskih živali in 18 milijard morskih živali,« je pojasnil Gary. In ko je večina nas, mesojedcev, začela dvigati roko … oprostite, profesor … khm … še niste slišali za humano usmrtitev živali? … so se Garyju že svetile oči, kot da je komaj čakal na to vprašanje: »Humano klanje? Kaj mislite, da živali še doživijo v klavnici, razen psihične in fizične zlorabe, mučenja, raztelešenja in umora? Mislite, da jih božajo po trebuščkih in trepljajo po ritkah? Če mislite, da obstaja humano klanje, me zanima, če ravno tako mislite, da obstaja humano posilstvo? Humano spolno nadlegovanje otrok? Humano suženjstvo? Kaj pa humani holokavst?«

Tu, priznam, sem obnemel. Kako da nikoli nisem pomislil, da je humano klanje pravzaprav oksimoron? Tovrstna usmrtitev – pa naj bo še tako »humana« – pač ni evtanazija.

Nato nam je Gary pokazal nekaj dokumentarnih posnetkov iz klavnic, ki ste jih bržkone že kdaj videli in ob katerih ste praviloma zamižali ali obrnili glavo stran. A predavatelj je tokrat izrecno zahteval, da ne obračamo pogledov stran. »Če jeste meso, mleko, sir in jajca, potem ste vsaj dolžni videti bolečino in trpljenje, ki ju povzročate,« je dejal.

Predavanje Garyja Yourofskyja o pravicah živali in veganstvu

Na posnetkih sem videl … bolečino in trpljenje. Tisto bolečino in trpljenje, ki sem ju kot otrok videl, ko so pri sosedu ravnokar rojene mačke vrgli v vroč krop. Bolj kot brezupno cviljenje mačk me je prizadel nasmeh na sosedovem obrazu … Videl sem tisto bolečino, ki jo je prikazoval dokumentarni film o tem, kako na Kitajskem jedo pse. Kužke brez milosti udarjajo s palicami, da se zvijajo od bolečin, jih utapljajo v vodi in otirajo pri živem telesu. Morali bi videti poglede teh prestrašenih psov. In predvsem bi morali videti hladnokrvne poglede delavcev, ki so ubijali pse! V filmu je po teh grozljivih prizorih narejen oster rez – in s kamero se preselimo v eno od zahodnih veleblagovnic, na mesni oddelek, kjer so lično zloženi paketi piščančjih prsi. »Se kdaj vprašate, kako je to meso prišlo do trgovine?« nas vpraša narator – a ne počaka na odgovor. S kamero smo že na piščančji farmi, kjer na tisoče piščancev, stisnjenih med sabo, da komaj dihajo, »odrašča« pod lučmi. Njihove noge jih ne držijo več, ker jih pitajo prehitro. Njihov življenjski prostor je premajhen, zato zažirajo drug v drugega. Na koncu jih pobijejo in spakirajo v lične paketke. In to je le začetek zgodbe o industriji mučenja in pobijanja, ob kateri se jasno pokaže naša hipokrizija. Bržkone smo se namreč vsi rasistično zgražali nad krutostjo Kitajcev …

* * *

Pred nekaj dnevi sem dobil verižno elektronsko pošto, v kateri je bilo zapisano poslovilno pismo:

Danes sem umrl. Naveličal si se me in me odpeljal v zavetišče. Bilo je prepolno in dobil sem nesrečno številko. Sedaj sem v plastični vrečki na smetišču. Nek drug mladiček bo dobil skoraj nerabljen povodec, ki si ga pustil, ko si odšel. Bi še bil doma, če ti ne bi zgrizel čevlja? Samo igral sem se. Pozabil si na igračke za mladičke. Bi še bil doma, če bi bil navajen na čistočo? Ko si mi porinil smrček v iztrebek, me je bilo sram, da sem sploh šel. Saj bi te knjige in trenerji naučili, kako me privaditi … Bi še bil doma, če ne bi lajal? Hotel sem povedati le, da me je strah, da sem osamljen, da sem tukaj in da želim biti tvoj najboljši prijatelj … Bi še bil doma, če bi te osrečeval? Ko si me udarjal in mlatil po meni, me tega nisi naučil. Po prvem tednu se mi sploh nisi več posvečal, jaz sem pa tako čakal, kdaj me boš začel imeti rad. Danes sem umrl. Z ljubeznijo, tvoj mladiček.

Seveda me je pismo v vsej svoji patetiki dotolklo do tal. Spet me je zajela sveta jeza nad tistim rejcem psov, ki je nemški ovčarki ob rojstvu polomil zadnje noge, ker ni ustrezala ne vem kakšnim standardom psov z rodovniki. Pred gotovo smrtjo jo je rešila punca, ki jo včasih srečam, ko sprehajam svojo psičko. Jezil sem se nad tistim idiotom, ki je svojega psa iz malomarnosti shiral do smrti, sosedje pa so to le nemo opazovali. In nad mestnimi damami s pelc montli.

A s kakšno pravico se tu repenčin in cepetam z nogami, če sem tudi sam del problema, ne del rešitve? Kakorkoli obračam – zagotovo je nekaj hipokrizije v dejstvu, da svojega psa in mačka čuvam kot punčico svojega očesa, nato pa sedem za mizo in zarežem v – če bobu rečem bob – kos kravjega telesa v omaki z zelenim poprom.

Danes sem na Facebook zapisal: »3«.

27 komentarjev


  1. Julija Somrak 

    Super!


  2. 9j2 

    Zakaj človek ne more prebaviti celuloze (največje sestavine prehrane rastlinskega izvora), če je rastlinojed? Sicer je res, da je odnos do živali nehuman itd., toda nobenega predavanja aktivistov ne bom vzel resno, dokler bodo vanje vključevali laži. Človek je vsejed.


  3. Damjan 

    Roman, odličen tekst, čestitke!
    Me prav zanima, kdo je kolega s faksa, ki ga omenjaš v prvi vrstici? 😉


  4. Matej Štendler 

    Knjiga, ki dobro opisuje povezavo z našim odnosom do živali in holokavstom: http://www.sanje.si/knjigarna/vecna-treblinka.htm


  5. Julija Somrak 

    Ne glede na to, da že dolgo ne jem mesa, se nisem nikoli tolko poglabljala v "celulozna dejstva" in obstaja velika verjetnost, da imaš prav, 9j2 oz. ne najdem tvojega imena. Ampak tudi če omenjeno ne drži ali pa drži, to nikdar ne bi ustavilo moje želje ali odločitve, da se zaradi zavedanja ozadja industrije z živalskimi telesi, tem v čim večji meri odpovem.

    Če povem drugače. Tudi če naletim na članek, ki npr. opisuje izkoriščanje delovne sile v Aziji s strani neke velike koorporacije in je tam omenjeno, da delavci zaslužijo dolar na dan, sama pa de facto ugotovim, da dejansko dobijo dolar in pol, to ne spremeni veliko. Moje odločitve o spremembi obnašanja, vsaj upam, da ne. Gotovo pa zares bistveno ne spremeni položaja teh delavcev in delavk.

    Tako kot celulozna dejstva ne spremenijo odnosa do živali. Vsaj mojega ne, verjamem, da pri tem nisem edina.


  6. Bibi 

    ha ha ha bravo 9j2 … itak da človk ne prebavlja celuloze! sj jo krava pa drugi "travožeri" tudi ne – zato majo pa bakterije v vampu ali želodcu. lih tk govoriš, da je rastlinska hrana 100% celuloza – to so vlaknine in to potrebuješ, če hočeš normalno it na WC! za človeka so prebavljive ostale stvari. in ravno meso ni prebavljiv za človeka, ker mu začne gnit v črevesju, da ne govorim o zakisanosti telesa zarad mleka in o holesterolu v jajcih..


  7. Anamastar 

    Ne gre se za to, ali je človek po defoltu vsejed, mesojed ali vegeterjanec, celo vegan. Gre se za to, da ljudje s tem ko kupujemo mesne izdelke v trgovinah ne pomislimo na zgodovino zega "izdelka". Ne sprejemamo odgovornosti za svoj vložek v tem mehanizmu – s tem, ko izdelek kupimo podpremo celo proizvodnjo! Največkrat se sploh ne zavedamo, še pogoseteje se nočemo. Še en užitek, ki se mu moremo odreči. Z kupovanjem mesa iz npr. ekološih kmetij, ker živali živijo dostojno življenje in so tudi humano ubite (če je to sploh mogoče?!), naredimo že en korak naprej v sprejemanju odgovornosti. Če se že imamo za tako spodobne – mi ljudje.


  8. lana 

    roman, koncno 🙂


  9. Petra 

    Bravo! Pa ne toliko zato, ker prispevate svojo energijo za boljši jutri, ampak ker imate veličino, ki jo zahteva uvidenje, da nimamo prav.


  10. 9j2 

    Seveda se ne gre za to kaj je človek v osnovi. Ampak vedno ko poslušam/berem kaj od raznih aktivistov z različnih področij me razočarajo razne neresnice. Predavanje se mi je zdelo zelo zanimivo in poslušal sem ga od začetka do konca, toda laži so moj osebni vtis pokvarile. Odnos do živali je totalno nehuman in predavnje bi bilo dovolj prepričljivo že, če bi se predavatelj osredotočil le na dejstva in pustil laži.

    Bibi, zakaj pa človek nima teh bakterij katere imajo vsi rastlinojedi? Mogoče ker rabi celulozo v tej vlogi, da pospeši prebavo do te mere da lahko jemo tudi meso (ugibam, a se mi zdi popolnoma logično)? Rastlinojedi pa jo potrebujejo v drugačni vlogi, kot hranilo.
    Meso je pa čisto lepo prebavljivo, do težav prihaja zato kej se ga poje absolutno preveč, rastlinske hrane pa premalo (+ premalo aktivno življenje, itd.) , zato je prebava prepočasna.
    Še eno vprašanje… Ali totalni laik na področju prehrane lahko dobi vse potrebno za normalno življenje samo z rastlinsko prehrano? Seveda, danes itak vsi vejo kje dobiti beljakovine za nadomestilo mesu itd. Toda par sto let nazaj to ni šlo, vegeterjanci in sploh vegani takrat ne bi mogli normalno živeti, tisti, ki so se ukvarjali s fizičnim delom pa sploh ne.
    Človek je vsejed in v preteklosti brez mesa ne bi mogel preživeti. Je pa res da bi danes lahko in meso jemo samo zaradi tradicije, okusa in ostalih stvarih, ki jih je naštel predavatelj.

    Spet sem preveč pikolovski in se spuščam v diskusije o detajlih z ljudmi s katerimi se strinjam o bistvenem pri tej temi 🙂


  11. Matjaž 

    Seveda. Dokler so supermarketi ste lahko tudi vegani. Če pri nas ne bi bilo kapitalizma in na trg ne bi prodrli razni Spari, Hoferji in Lidli, še vedno ne bi imeli zelenjave in sadja, ki je sicer sezonsko, na voljo celo leto.

    Ideja: Če si vegan bodi na takšen način, da si zelenjavo vzgojiš, ne pa da v trgovini kupuješ industrijske izdelke, ki oponašajo okus mesa. Je to možno? Pri nas, ker je zima kar dolga, malo težje, je pa izvedljivo. Zakaj, bi počel to? Ker množično pridelovanje zelenjave na hujši način škodi našemu planetu; živali izumirajo, ker jim krčijo življenjski prostor (izumirajo, ne zgolj umirajo), posekana drevesa pa ustvarjajo vedno manj kisika, kar pomeni, da se naše ozračje polni s CO2 in zato vedno bolj segreva.


  12. AngIE 

    oh Matjaž no 🙂
    Te skrbi krčenje gozdov? 🙂
    Gozdove sekajo za gojenje soje, toda ne za sojo, ki jo jemo vegani (mimogrede, jedo jo tisti, ki jim je všeč, ostali je pač ne jedo, saj če si vegan, soje ne rabiš jesti, saj se mesa ne nadomešča. Nadomeščalo bi se ga, če bi imel v sebi nekaj, česar rastlinska hrana nima, kar pa seveda ne drži), ampak so gozodvi sekani predvsem za gojenje nebio soje, ki je namenjena krmljenju živine, od katere meso nato jeste mesojedci, torej je še kako povezana živinoreja in krčenje gozdov.


  13. AngIE 

    9j2…v mesu ni popolnoma NIČ kar nebi našli v rastlinski prehrani. Torej je zame ugotavljanje kaj je človek, kakšen je bil človek v času neolita itd…popolnoma odveč! TUKAJ in ZDAJ je za človeka najbolj primerna veganska prehrana s čimvečjim deležem sadja in zelenjave. Meso pa ne samo da ni potrebno v naši prehrani, ampak je tudi škodljivo, ter povezano z degerativnimi boleznimi!


  14. svet 

    Ma daaaaj, saj ne morem verjet, kaj berem.
    A potem vsi zdravniki, ki govorijo, da se mesa ne da nadoknaditi z ničemer oz. da vsebuje določene snovi, ki jih ljudje potrebujemo in jih ne moremo nikjer dobiti, pač ne govorijo resnice? Danes že vsak vse ve oz. misli, da vse ve… Dajmo vendarle včasih poslušat kakšnega zdravnika, ki ima po mojem vendarle več znanja o tem. Meso oz. nekatere stvari v mesu ljudje potrebujemo za življenje in se jih NE DA nadomestit!


  15. AngIE 

    9j2…Ali totalni laik na področju prehrane lahko dobi vse potrebno za normalno življenje samo z rastlinsko prehrano?
    Odgovor: Da, brez problema dobi. Mene pa bolj zanima zakaj nebi?! 🙂 Glede na to, da človek rabi aminokisline, ki so gradniki beljakovin – ki jih imajo popolnoma VSA živila. Jaz še nikoli v življenju nisem srečala človeka ki bi mu primanjkovalo beljakovin.


  16. Jani 

    Super prof. Roman! In še nekaj lastnih misli: če se želi kdo sprenevedati o vplivu mesa na telo konzumenta, še prej pa na telo konzumiranega si lahko po mili volji nariše čudovito sliko, prelepo iluziju ki mu povzame vse glavne izgovore, da še naprej sodeluje v celotni shemi mesne industrije. Kako se deli celote sestavijo in kje je mesto mesne industrije v celotni družbeni sliki, si lahko vsak/a od nas razloži in utemelji po svoje. A ostaja preprosto dejstvo, ki ga mi, tako moralni in v duhu razviti zahodnjaki ne bi smeli spregledati. Način razvrednotenja živega bitje v procesu izkoriščanja njegovega obstoja zgolj zaradi želje po mesu ni le napačno ampak moralno zelo močno izkrivljeno. Zahodnjaki iz svojih udobnih (usnjenih) sedežev pridigamo o človekovih pravicah, med tem ko se vsako letno izvajajo vojaški pritiski in umori zaradi potrebe razširjevanja in ohranjana izdihajoče oligarhije. Ob enem pa ob širokoustenju o naši lastni veličini vsako leto brutalno pokoljemo miljarde živali, ki jih pred tem gojimo v koncentracijskih taboriščih in polnimo z zelo pestro izbiro hormonov in drugih spodbudnih kemičnih preparatov nato pa to brezskrbno pojemo, zapakirano v škatlico z emblemom katerega koli proizvajalca mesnih izdelkov. Lep primer je morda pogovor ki sem ga imel s prijateljico ravno danes. Ko je med kosilom beseda nanesla na idejo umora živega bitja, je sogovornica nekoliko nespretno izrazila mnenje, da saj jim ni tako hudo, ker jih pred ubojem itak zaplinijo! Na kaj namigujem je verjetno jasno.
    Fiziologija modernega človeka se je v zadnjih desetletjih močno spremenila. Homo sapiens ni več podivjan lovec, ki prežveči in pogoltne vse kar mu v danem trenutku lahko zagotovi potrebo o beljakovinah in hidratih, pač pa smo iz plemena lovcev postali pleme potrošnikov. Ker so naše potrebe po energiji v luči naše porabe sedaj drastično nižje, pestrost in možnost dostopne hrane pa skoraj neskončne, je vprašanje mesa že skoraj zastarelo. Mesno preprosto ni več potrebno. Ostaja del naših menijev le zaradi navade, ki sedaj ohranja pri življenju mesno industrijo. Če zaradi lastnega užitka povzročamo trpljenje ne le lastni rasi (80% pridelanih žit gre za hrano živine, ki je nato umorjena med tem ko bi s to hrano lahko zagotovili da na planetu ne bi bilo lačnega posameznika), temveč tudi milijardam bitij s katerimi si delimo ta planet, je morda čas da razmislimo o zamenjavi nazivov žival/človek, saj naše početje ustreza ne le definiciji živali pač pa krvoločni in brezumni zveri.
    Tako je vegetarijanstvo rojeno z mislijo nase, veganstvo pa z mislijo na vsa sobitja, ki jih drugače izkoriščamo za naše sebične potrebe po draženju brbončic. Med tem ko se mleku in jajcem tistim najbolj zagretim seveda ni potrebno odreči, saj preverjene kmetije z lahkoto zagotovijo izdelke ki so delo živali z vsaj znosno ugodnimi življenjskimi pogoji, ob enem pa podpiramo lokalno samooskrbo, pa je govoriti o "srečnem mesu" nesmiselno. Nobena od omenjenih prehrambenih navad, ne sme biti izvajana nepremišljeno, a je vsekakor v pravilni izvedbi neprimerljivo primernejša za potrebe modernega človeka.


  17. 2805 

    9j2…
    Ali totalni laik na področju prehrane lahko dobi vse potrebno za normalno življenje samo z rastlinsko prehrano?
    Odgovor: Da, brez problema. Mene pa bolj zanima zakaj nebi mogel?! 🙂 Glede na to, da človek rabi aminokisline(ki so gradniki beljakovin) in jih imajo popolnoma VSA živila.
    Še nikoli v življenju nisem spoznala človeka ki bi mu primanjkovalo beljakovin.

    9j2…Dejstvo je, da v mesu ni ničesar kar nebi vsebovala rastlinska prehrana – torej se ne rabimo poglabljat in ugotavljat kaj je človek jedel v času neolita. Danes TUKAJ in ZDAJ je za človeka najbolj primerna veganska prehrana s čimvečjim deležem sadja in zelenjave. Človek ne rabi mesa v nobenem življenjskem obdobju(vključujoč nosečnice, doječe matere, mladostniki, športniki, starejši), kar je tudi stališče največjih prehrambenih organizacij(American Dietetic Association), katera združuje več kot 75.000 strokovnjakov za prehrano. Po VSEH raziskavah ki so jih naredili, stojijo za zgoraj omenjenim stališčem.


  18. svet 

    Mladostniki potrebujejo meso in to še kako. Pediater gastroenterolog dr. Rok Orel je v Odmenih dejal, da otroci in mladostniki potrebujejo meso in da je pri razvoju otroka pomembno, da nosečnica uživa meso!
    Etična in moralna prepričanja so nekaj drugega, potrebe telesa za normalen razvoj pa nekaj drugega.


  19. dr. Who 

    No če je Dr. Rok Orel v odmevih to rekel potem pa že mora biti res kajne!! Kako smo bili lahko tako neumni in slepi… hvala za ta poglobljen in utemeljen prispevek k debati.


  20. svet 

    Zagotovo bolj drži njegovo mnenje, kot pa mnenje vsakega laika, ki misli, da se spozna na vse pa se v resnici ne. Ena stvar so naša osebna prepričanja, drugo pa strokovna mnenja. Tako, da je tvoj sakrazem popolnoma odveč!


  21. 9j2 

    Ok, se umikam iz pogovora. Vi še naprej slepo sledite veganskim dogmam, jaz pa se bom še naprej na daleč izogibal takšnim dramatiziranim propagandnim mnenjem.


  22. Aleš 

    Se pridružujem Juliji, ki je rekla, da so zanjo vse te znanstvene – nutricionistične – razprave o veganstvu/mesojedstvu/vsejedstvu drugotnega pomena.

    V tem oziru se pridružujem tudi uporabniku oziroma uporabnici 9j2, ki mu/ji veganska šopaža z nekimi kvazi-dejstvi gre na živce. Osebno se mi zdijo različna merjenja dolžine črevesja in zakisanosti prej abotna kot pa relevantna. Prav tako mi gre na živce teza, kako je vsejeda (ali veganska) prehrana bolj zdrava … Tudi meni je pri predavanju Yourofskega šlo na živce njegovo senzacionalistično in populistično nastopanje ter trošenje nekih tez kar tako …

    Mislim, da lahko tisti, ki ne jemo mesa, navedemo konsistentne argumente, ki gredo onkraj razprav o degenerativnih boleznih. Osebno so mi mnogo bolj prepričljivi humanistični argumenti etike, ki jih mdr. najdete v delu Cena življenja filozofa Friderika Klampferja.


  23. Gaja 

    Roman, hvala, hvala za napisn članek!
    Upam in želim si, da bo ta tekst premaknil še mnoga srca, tako kot je moje!


  24. Didi 



    The world is a vegan if you want it!


  25. Eva 

    Odličen "spis"! Škoda je, da več izobraženih in razgledanih ljudi, ki imajo vse pogoje, da se odpovedo hrani živalskega izvora, ne poveže dejstev in reče "bobu bob", kot si storil ti. Bravo za pogumno odločitev!


  26. realist 

    zanimivo kako mrhovinarji nimate nobenega tehtnega argumenta, sam bedarije kvasite


  27. Sabina 

    Če dam morilcu denar, da ubije človeka, ker sama ne prenesem klanja, kdo bi bil kriv za njegovo smrt? Lahko rečem, da sem nedolžna, če sem naročila umor iz lastne koristi? Ali pa recimo: če si vzameš en del denarja, oropanega iz banke, a si sokriv ropa, čeprav ga nisi sam ukradel? Pa še eno dejstvo je zanimivo: zakaj se vsejedi tako zelo branijo, kot bi jim hotel vzeti življenje? Če pa jim očitaš karkoli druga, pa ne bodo tako burno reagirali. Zaradi strahu pred sokrivdo za krutost! Torej tukaj ni "dejstev",